برنامه نویسی front end چیست؟

305
5/5 - (2 امتیاز)

با ورود اینترنت به زندگی بشر، محصولات دیجیتالی مختلفی هم همراه با این فناوری راه خود را به دنیای ما باز کردند. یکی از این محصولات دیجیتالی، وب‌سایت‌ها هستند. امروزه اغلب افراد با سایت‌ها به خوبی آشنا بوده و نسبت به کارایی آن‌ها اطلاعات کاملی دارند.این محصولات و ابزارها در وهله اول باعث راحت‌تر شدن زندگی ما انسان‌ها شده‌اند. بسیاری از کارها مانند اطلاع‌رسانی، خرید آنلاین، ارتباط بین افراد جامعه و جهان و غیره توسط همین محصولات انجام می‌شود؛ بنابراین آشنایی با فضای آن‌ها بسیار مهم است.

آیا کنجکاو هستید که بدانید برنامه نویسی front end چیست؟ شما ممکن است از آن دسته افرادی باشید که بارها و بارها این اصطلاحات را شنیده اید اما معنی آنها را نمی دانید. اکثر توسعه دهندگان وب این سوال را می پرسند: آیا شما یک توسعه دهنده باطن هستید یا یک برنامه نویس خط مقدم؟

برای اینکه بفهمید برنامه نویسی Front End چیست و برنامه نویس Front End کیست، ابتدا باید بدانید Front End چیست. در این مقاله برنامه نویسی فرونتال، آنچه برای یادگیری آن نیاز است، تفاوت های برنامه نویسی فرونتال و سایر زمینه ها را توضیح می دهیم. بنابراین در طول این مقاله، وب سایت آموزش برنامه نویسی SunLearn را برای رفع این مشکل دنبال کنید.

Front end چیست؟

فرانت اند یا Front End، به بخش قابل مشاهده‌ی یک وب سایت یا نرم افزار توسط کاربران می‌گویند.

فرانت اند، کدهای غیر قابل فهم برای کاربران را در قالب ظاهری گرافیکی و بصری به آن‌ها نمایش می‌دهد تا بتوانند به راحتی از بخش‌های مختلف سایت استفاده کنند. در این بخش، فرم‌های ورودی اطلاعات، صداها، تصاویر، ویدئوها و به صورت کلی هر چیز دیگری که برای کاربر قابل درک باشد، قرار می‌گیرد.

فرانت اند به دو بخش اصلی طراحی و توسعه رابط کاربری تقسیم می‌شود. در بخش طراحی، طراحان با نرم افزارهای گرافیکی مانند فتوشاپ، ادوبی ایکس دی، فیگما و… ظاهر سایت را طراحی می‌کنند. اما بخش توسعه‌ی رابط کاربری مربوط به پیاده سازی ظاهر سایت در قالب کدهای HTML ،CSS و جاوا اسکریپت است. بخش قابل مشاهده‌ سایت برای کاربران در سمت فرانت را سمت کاربر یا Client Side می‌نامند. بنابراین کدهای نوشته شده در سمت فرانت اند، در مرورگر کاربر پردازش و اجرا می‌شوند. یعنی کاربر به راحتی به این کدها دسترسی مستقیم دارد و می‌تواند آن‌ها را مشاهده کند. فرانت اند با بخش بک اند (Backend) در ارتباط مستقیم است و بر روی تجربه کاربران هنگام استفاده از محصول تاثیر بسیاری می‌گذارد.

 

زبان‌های برنامه نویسی Front end کدامند؟

امروزه می‌توانید با زبان‌های برنامه نویسی زیادی در حوزه‌ی فرانت اند کدنویسی کنید، اما سه زبان مهم و اصلی که برای هر برنامه نویس فرانت اند واجب هستند، HTML و CSS و جاوا اسکریپت می‌باشد. با گذر زمان هر یک از این سه مورد در قالب زبان‌های جدیدی شامل نسخه‌های مختلف شدند. برای مثال تایپ اسکریپت به عنوان یک نسخه‌ی بهبود یافته از جاوا اسکریپت به وجود آمد و از آن هنگام کدنویسی با برخی فریمورک‌ها مانند انگولار استفاده می‌شود. در ادامه مروری بر این زبان‌های برنامه نویسی فرانت اند خواهیم داشت.

تفاوت بک اند Back-End و فرانت اند Front-End چیست؟

برای درک مفهوم فرانت اند و بک اند، ابتدا باید بدانید که دو عبارت فرانت اند Front-End و بک اند Back-End از نظر مفهومی با یکدیگر تضاد دارند و به دو معنی کاملا مختلف به کار می‌روند. به این ترتیب، کدنویسی بک اند به تمام بخش‌هایی اشاره دارد که کاربر نمی‌بیند و این بخش‌ها باعث تسهیل کارایی و سرعت وبسایت می‌شوند. برنامه‌نویسی چنین بخش‌هایی توسط بک اند دولوپر یا Back-End Developer انجام می‌شود. اگر بخواهیم یک مثال در ارتباط با این موضوع داشته باشیم، مورد دیتابیس گزینه خوبی است. دیتابیس بخشی است که وبسایت اطلاعات مورد نیاز خود را از آن می‌گیرد که نیاز به کدنویسی دارد. کاربرها و مخاطبان وب‌سایت‌ها این کدها و نحوه تعامل وبسایت و دیتابیس را نمی‌بینند.

Front end چیست؟

فرانت اند یا Front End، به بخش قابل مشاهده‌ی یک وب سایت یا نرم افزار توسط کاربران می‌گویند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.